Ubud

20 november 2012 - Ubud, Indonesië

Na vier nachten Lovina wordt het weer tijd voor iets nieuws. We gaan naar Ubud! Er gaat vast ergens een bel af wanneer je 'Eten, bidden, beminnen' hebt gelezen waar de schrijfster in dit stadje spirituele verdieping vond. Het boek heeft het toerisme hier duidelijk geen windeieren gelegd. We zijn hier vooral gekomen om een aantal traditionele dansvoorstellingen te bekijken en iets moois voor thuis te vinden. We komen 's middags aan en hebben via via (Sin om precies te zijn, Natas) een appartementje gehuurd. We verkennen de twee hoofdstraten die inderdaad boordevol kunstgalerieen, leuke koffietentjes en souvenirshops zitten. We lopen ook langs Monkey Forest, een natuurpark en tempelcomplex waar de apen vrij rond hupsen. Hier gaan we met een boog omheen sinds we weten dat Marlous (die we op Java ontmoet hebben) hier is gebeten door een aap en nu dus regelmatig rabiës-prikken moet halen... Lijkt ons niet echt een strak plan, we geloven het dus wel, die monkeys!

Voor dezelfde avond kopen wen kaartjes voor de Kecak-dansvoorstelling:  over het verhaal van prins Rama die zijn geliefde, prinses Sita, moet redden uit de boze armen van koning Lanka. 150 man vormt het koor, super indrukwekkend!

Kecak-dans

Daarna genieten van heerlijke Balinese tapas, jaja, wat een leven hè?!

Al die heerlijkheden moeten er natuurlijk ook weer af, dus besluiten we de volgende dag een fiets te huren. We willen die rijstvelden wel eens van dichtbij bekijken! Rich z'n ketting lag er na 500 m al af maar handig als ie is konden we onze tocht weer vervolgen. We stoppen bij een art gallery met supertoffe schilderijen. Sommige van 10 x 10 meter, past helaas net niet in onze casa dus we laten ze staan. We rijden verder door diverse dorpjes en dalen te voet af naar een plek waar je kunt raften. Inmiddels weet vooral ik dat ik wel heel vrolijk een trap af kan lopen maar besef ik me heel goed dat ik 'm ook weer op moet. Klinkt logisch, is het ook, maar trappen oplopen in temperaturen van dik 30 graden is niet mijn lievelingsbezigheid. Ik hou het dan ook voor gezien en geniet van het uitzicht vanaf hier. We fietsen verder, rijden inderdaad langs prachtige rijstvelden,supermooi!

Rijstvelden

Na een kilometer of 20 downhill en uphill was ik helemaal kapot en snakten we naar een duik in het zwembad. Je douchet hier, voelt je vijf minuten fris en na een kleine inspanning voel je je weer net zo als voordat je onder die douche stond.... Maar dat mag de pret niet drukken! Op dag3 in Ubud besluiten we op jacht te gaan naar een mooie herinnering aan deze vakantie voor thuis. We lopen, lopen en lopen nog eens zien mooie dingen, minder mooie dingen en besluiten een drankje te doen, een duik te nemen en eens goed na te denken over wat we echt mooi vinden. We zijn eruit en na fikse onderhandelingen zijn we de trotse eigenaar van twee stenen beeldjes en twee maskers voor in de slaapkamer, wij=happy! Die avond gaan we wederom naar een dansvoorstelling, dit keer de Legong-dans, de basis van de klassieke Balinese dans.

Legong-dans
    Het vormt de essentie van vrouwelijkheid en gratie aan al van jongs af aan strijden meisjes om de eer een Legong-danseres te worden. Op het moment dat we gaan zitten op het terrein van het koninklijk paleis, waar de voorstelling wordt gegeven, regent het pijpenstelen! Voor het eerst sinds we hier zijn, ondanks het regenseizoen... We verhuizen naar de tempel aan de overkant van de straat en genieten alsnog van deze prachtige dansen. We verlaten Ubud en gaan richting Candi Dasa met als doel: zo min mogelijk doen in zoveel mogelijk tijd. Onderweg kunnen het niet laten enkele highlights aan te wijzen die we willen bezoeken. Zo komen we terecht bij de Elephant Cave en de Pura Kehen in Bangli, een van de grootste tempels op Bali. Ook Klung Klung wordt bezocht, hier zien we het koninklijk paleis dat in de 18e eeuw wordt gebouwd. In 1908 werd het tijdens de Nederlandse verovering grotendeels verwoest. Zo kort geleden en zoveel ellende door die Hollanders veroorzaakt, bizar! Het kleine museum wat er is en de hele entourage zijn de moeite waard te bekijken, dit in tegenstelling tot de andere twee plekken maar je kunt niet altijd geluk hebben.... We stoppen ook bij een plantage waar van alles wordt verbouwd: vanille, Chili-pepertjes, nootmuskaat, ananassen, noem maar op, maar vooral Lewak-koffie.

Specerijen

Rich aan de Lewak-koffie...

Deze exclusieve koffie wordt geproduceerd door....katten! Tijn&Noek, we zien carrierekansen voor Joep en Sammie! De uitwerpselen van deze kat worden vermalen en hier wordt de koffie van gemaakt... Klinkt te ranzig, is best lekker! Er zijn plekken op de wereld waar je zomaar €65 per kopje voor betaalt! 's Middags arriveren we in Candi Dasa, we hebben een eenvoudige kamer gevonden en gaan van hieruit op zoek naar een heerlijke plek waar we de komende dagen eens gaan werken aan......chillen!

1. Leo:
    25 november 2012
    gistermiddag wijntje genomen bij Sijf, de voormalige apotheekvan de Oude Binnenweg en nu dagcafe. op jullie gezondheid en vakantie. heerlijk om de route te volgen. nog effe volhouden hoor, sterkte, het zal niet licht zijn.
  2. Puk:
    Lekker bakkie pleur...!
  3. Kraantjes:
    kat in het bakkie ;)

lekker genieten samen!!!
  4. Koen en fem:
    25 november 2012
    Klinkt allemaal super gaaf!! petje af Kim.. Zwaar zat denk. Geen last van harde buiken??? Veel plezier nog en af en toe ook een beetje relaxen hè!! Dikke x en tot snel
    Koen fem en beau
  5. DnA:
    26 november 2012
    Hebben jullie al jaren gedronken bij ons, haha

Veel fun nog de laatste week. xx
  6. Anouk:
    27 november 2012
    We doen ons best met Joep en Sammie, maar ik denk dat we het wondermiddel nog niet gevonden hebben. :S
  7. Bart en max:
    27 november 2012
    leuk om met jullie verhalen te lezen!
  8. Bart en max:
    27 november 2012
    kunnen jullie misschien een aap voor me meenemen?
    de sint kan hem niet voor me regelen!